Berita

Bangun pusat data jamin bekalan air negara – SPAN

SURUHANJAYA Perkhidmatan Air Negara (SPAN) mencadangkan agar kerajaan membangunkan pusat data bagi menjamin bekalan air yang berterusan dan lestari di negara ini. SPAN memaklumkan pembangunan pusat data secara teratur dan lestari yang mengambil kira aspek penyahkarbonan dalam mencapai sasaran sifar bersih dapat menjamin perkembangan ekonomi serta kesejahteraan negara pada masa

Berita

Gangguan air di Selangor: Ada pelanggaran undang-undang

PELANGGARAN undang-undang melibatkan lesen perniagaan dan pembinaan culvert dikenal pasti sebagai faktor utama insiden gangguan bekalan air berpunca pencemaran air di Sungai Kuang, Selangor yang berlaku pada 22 Julai lepas. Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN), Charles Santiago berkata perkara itu merupakan penemuan Jawatankuasa Khas (JKK SPAN) yang menjalankan siasatan

Berita

Pemantapan intergiri dan anti rasuah industri perkhidmatan air negara

SURUHANJAYA Perkhidmatan Air Negara (SPAN) akan bekerjasama dengan pihak berkepakaran bagi membasmi kes salah laku tata kelola membabitkan pemain industri perkhidmatan bekalan air. SPAN dalam satu kenyataan media menyatakan, badan itu mengamalkan ‘Toleransi Sifar’ terhadap amalan rasuah serta salah guna kuasa dalam industri air. “SPAN komited untuk memastikan tindakan tegas

Artikel

Banteras kegiatan curi air

SEPANDAI-PANDAI tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah. Walaupun sudah setahun bermaharajalela mencuri air melalui penyambungan paip secara haram‚ akhirnya dapat dikesan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) ekoran aduan Air Selangor‚ yang mendapat maklumat daripada orang awam. Bertindak atas aduan tersebut‚ SPAN memotong sambungan paip haram di tapak pembinaan projek

Berita

SPAN mahu realisasi pemerkasaan air

SURUHANJAYA Perkhidmatan Air Negara (SPAN) komited merealisasikan pemerkasaan aspek integriti dalam industri perkhidmatan air menerusi kerjasama dengan para pemegang lesen. SPAN berkata sebagai sebuah badan kawal selia, pihaknya mendapati terdapat keperluan untuk mengkaji semula inisiatif-inisiatif sedia ada melalui pelaksanaan Rangka Kerja Integriti dan Anti-Rasuah Bagi Pemegang Lesen dan Agensi Perakuan

Berita

Kaedah perkhidmatan air baharu tingkatkan kualiti

KAEDAH-KAEDAH Industri Perkhidmatan Air (Pendaftaran Pembekal) 2023 yang berkuat kuasa pada 1 Jan lepas akan meningkatkan kualiti dan keselamatan produk yang digunakan dalam industri perkhidmatan bekalan air dan pembetungan. Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) menerusi kenyataan hari ini memaklumkan kaedah berkenaan juga memperkukuhkan lagi proses pendaftaran pembekal, selain memastikan pembekal